Lucrarea isi propune sa evidentieze cateva dintre sursele semnificative a doua procese complementare – globalizarea si localizarea – si, pe cale de consecinta, cateva scenarii legate de modul in care con-fruntarea lor se poate reflecta in plan educational, in special la nivelul scolii.
In contextul previziunilor legate de secolul al XXI-lea, retorica in domeniul educatiei reflecta o per-ceptie larga a faptului ca lumea, sub influenta fortelor economice si tehnologice, se transforma intr-un spatiu social comun si ca educatia se impune ca o miza importanta in planul afirmarii politice si culturale a indivizilor si comunitatilor. Intre oportunitati si riscuri majore pe care globalizarea le lanseaza educatiei, noi afirmam nevoia unui raspuns politic mult mai creativ fata de fortele care transforma societatea. In acest sens, punerea accentului pe localizare (regionalizare, autonomii locale si institu-tionale, responsabilizarea comunitatii locale, promovarea diversitatii si specificitatii, participarea si spiritul comunitar, construirea retelelor locale de invatare etc.), ca proces complementar care insoteste globalizarea, reprezinta unul dintre raspunsurile realiste la provocarile prezente si de perspectiva. Cre-dem ca relevanta educatiei pentru viitor nu va putea fi atinsa fara o perspectiva completa asupra educatiei, ceea ce presupune alaturi de individualizare, localizarea si globalizarea.
|