Lucrarea reprezinta, in istoria literaturii de specialitate, prima incercare de sinteza care abordeaza descriptiv si critic opera unuia dintre cei mai reprezentativi pedagogi romani: Ion Gavanescul. Autor al unei vaste opere teoretice (scrieri de pedagogie generala, istoria pedagogiei, psihologie, didactica, educatie morala, management scolar, formarea cadrelor didactice, estetica), dar si practician cu expertiza (creator al institutiei de formare a cadrelor didactice Seminarul Pedagogic Universitar din Iasi si inspector scolar), Ion Gavanescul constituie un autentic model de pedagogie romaneasca.
Volumul se adreseaza nu doar specialistilor (din ce in ce mai putini numeric) interesati de perspectiva istorica asupra fenomenului educational, ci oricarui cadru didactic, oricarui educator constient de necesitatea unei permanente autoformari prin asimilarea unei culturi pedagogice nationale.
Discursivitatea continutului este reglata de o matrice analitica ale carei componente permit actualizarea unor numeroase idei exprimate si de alti mari oameni de educatie romaneasca: C-tin Dimitrescu-Iasi, V.Gr. Borgovan, D. Brandza, G.G. Antonescu, C-tin Narly s.a.
Mesajul insinuat este acela al necesitatii reevaluarii unei opere pedagogice reprezentative pentru spatiul ideatic romanesc, o opera deformata sau ignorata (pana acum) fie din considerente politice, fie din cauza unei limitate cunoasteri.
|