|
|
Din cuprins:
- Trasaturi ale mijloacelor de comunicare
- Principii si valori
- Coduri deontologice
- Omisiuni
- Critici si obstacole
|
Claude-Jean Bertrand este, in cimpul cercetarii sociologice si culturale referitoare la mediile de informare contemporane nu doar un specialist de marca, ci un spirit activ, obsedat pe buna dreptate de relatia mereu fragila si primejduita asemeni unui pretios castel asediat din toate partile dintre democratie si calitatea mesajelor in comunicarea de masa. Dedicindu-si o buna parte a carierei de filolog culturii si civilizatiei engleze si americane, domenii in care a scris diverse carti ce au fost traduse in mai multe limbi de circulatie, inca de la mijlocul anilor 80 el isi canalizeaza atentia catre problemele specifice televiziunii si radioului, nu numai din punctul de vedere al tehnicilor si discursului, ci, in principal, din perspectiva impactului major pe care acestea le au asupra colectivitatilor umane in raport cu tipul si nivelul de civilizatie, cu mentalitatile si cu sistemele politice, fie ele legate sau nu de democratie.Cartea este, sintetic vorbind, mai mult decit o carte de popularizare asupra unora dintre cele mai delicate si mai frecvente totodata dintre problemele eticii profesionale in jurnalismul de orice fel; cum este si, in pofida dimensiunilor sale moderate, mai mult decit un simplu manual de uz universitar ori, cu atit mai putin, nu ramine doar un indreptar de norme si reguli pentru cei care practica una dintre cele mai frecventate profesiuni de pe planeta inconjurata de aura informatiei. Ce e si mai interesant, cartea incearca sa acopere toate aceste functii si reuseste cu rigoare si eleganta, dar le depaseste datorita unei interogatii reflexive continute si asumate manifest. Fara sa cada niciodata prada placerii eseistice estetizante pe care o recunosti adesea in scrieile frantuzesti cu saminta morala din ultimele decenii, volumul care devine acum accesibil si publicului romanesc este unul in acelasi timp plin de utilitate dar si tonifiant, tocmai pentru ca motivatia sa cea mai adinca se naste din speranta ca, in pofida criticilor din ce in ce mai vehemente pe care publicul, politicienii si oamenii de cultura le adreseaza fortei (aparent) incontrolabile a presei, e nu numai posibil, ci si oarecum probabil ca responsabilitatile fundamentale ale acestei uriase masinarii comunicationale sa fie mereu repuse sanatos in discutie pentru a fi din nou asumate cum se cuvine.
|
Avem astazi nevoie de elaborarea unui cod moral al mijloacelor de comunicare, in conditiile in care penetratia pietei si, de aici, amestecul de informatie si publicitate sau gravele atentate la viata particulara semnaleaza rolul, uneori prea ofensiv, al acesteia. Studiul de fata se constituie, din acest punct de vedere, intr-un adevarat manual atit pentru studentii in jurnalistica cit si pentru profesionistii media.
|
|
|
|