Deprinderile in asistenta sociala reprezinta o tema importanta si necesara intr-un domeniu in care specialistul, ca si cel care se formeaza simt nevoia informarii directe. Literatura de specialitate rom�neasca in domeniul asistentei sociale incepe, asadar, sa se consolideze. Aparitii ca aceea pe care o prefatam constituie un exemplu cu atit mai mult binevenit cu cit este oferit de un tinar specialist. Cosmin Goian, in calitate de cadru didactic component al Catedrei de Asistenta Sociala de la Facultatea de Sociologie si Psihologie a Universitatii de Vest din Timisoara, doctorand pe o tema specifica asistentei sociale, isi aduce o contributie utila si deosebit de valoroasa pentru imbogatirea literaturii de specialitate de la noi.
Domnia-sa se dovedeste a fi un cercetator temeinic, etalind, in volumul de fata, o ampla informatie referitoare la ce inseamna deprinderile, in general, si cele in domeniul asistentei sociale in particular. Deprinderea, ca o componenta automatizata a activitatii, se constituie drept un element de baza pentru a intelege mai bine ce inseamna profesionalismul in domeniul asistentei sociale. Pe linga a avea cunostinte care trebuie puse in slujba ajutarii clientului in vederea dezvoltarii sale, pe linga valori, deprinderile reprezinta componenta actionala.
Unul dintre actorii implicati in cimpul interactional al interventiei, adica asistentul social, trebuie nu numai sa stie (cunostinte), sa fie convins de ce trebuie/nu trebuie sa faca (valori) atunci cind isi desfasoara activitatea, ci de asemenea si sa stie sa faca, adica deprinderi profesionale de a-si utiliza cunostintele in lumina valorilor.
Elaborarea unui volum de fise poate constitui o dovada a calitatilor de exceptie ale unui cercetator, deoarece, in conditiile unei cantitati de informatie ce creste exponential, cercetatorului i se cer calitati speciale pentru a intui ceea ce este esential si necesar unei categorii de cititori interesate.
A selecta informatia devine o aptitudine din ce in ce mai importanta. Este vorba despre informatia relevanta dintr-o cantitate ce, nu o data, trebuie parcursa intr-un timp care nu sta in intregime la dispozitia cercetatorului. Ca orice om modern, cercetatorul nu are timp suficient. Pentru ca informatiile (cunostintele) sint prea numeroase si pentru a alege ceea ce este important trebuie sa treci in revista si ceea ce nu este important. A deveni competent intr-un domeniu presupune, citeodata, a inainta in necunoscut fara a fi exhaustiv. Daca urmaresti in maniera perfectionista etalarea exhaustiva a informatiei, risti sa ratezi scopul si sa nu mai termini niciodata. Trebuie sa te informezi nu exhaustiv, ci optim, pentru a-ti forma o impresie semnificativa asupra temei de cercetat. Si apoi sa ai aptitudinea de a alege ceea ce este semnificativ la un moment dat. Dar si ceea ce nu devine important in viitor. Pentru asta trebuie sa fii inzestrat cu intuitie. Cu ce sa ne dotam, din stiinta actuala, pentru cea de miine? Toate acestea presupun deja o aptitudine subtila din sfera creativitatii. Este sentimentul pe care ti-l lasa Cosmin Goian prin volumul sau . Iata cum afirmatia noastra de mai sus, potrivit careia autorul unui volum de fise probeaza aptitudini de veritabil cercetator, capata contur si, credem, devine convingatoare.
A colecta, clarifica, selectiona, ierarhiza fise reprezinta o categorie de autentica munca stiintifica, aceasta din urma cu toate atributele respective: flexibilitate mentala, originalitate, intuitie. Toate acestea le probeaza din plin autorul volumului de fata.
In ciuda progreselor realizate in domeniul diagnosticarii capacitatii creatoare, dupa opinia noastra, cea mai sigura proba pentru a verifica posibilitatile creatoare ale unui cercetator ramine totusi aceea de a vedea cum se descurca si ce rezultate are intr-o cercetare. Din acest punct de vedere, prin volumul de fata, asistentul universitar Cosmin Goian dovedeste reale calitati de cercetator, reusind sa selectioneze un material semni-ficativ, util studentilor si asistentilor sociali, ca si altor profesionisti, psihologi, sociologi, teoreticieni etc., pentru a intelege ce inseamna sa ai deprinderi profesionale in domeniul asistentei sociale.
|