Titlul:
Buying from outside Romania             Titluri disponibile             Comanda Dvs.
User:   Parola:    Cont nou   Am uitat parola!  
 About Us  Despre noi  Autori  Parteneri  Link-uri  Intrebari  Contact

DOMENII
Afaceri. Economie
Albume. Carti ilustrate
Americanistica
Anglistica
Antropologie
Beletristica
Biografii. Memorii. Monografii
Biologie
Carte pentru copii
Carte si ghiduri practice. Cultura generala. Cariera si dezvoltare personala
Dezbateri contemporane
Dictionare
Drept
Eseistica
Filosofie. Logica
Geografie. Studii urbane si de dezvoltare
Informatica
Istorie. Istorie culturala, mentalitati, antropologie istorica
Jurnalism
Justitie
Justitie, politica si societate
Limba romana pentru straini
Literatura scolara
Literatura si stiinta
Litere (istorie, teorie si critica literara)
Management. Resurse umane
Manuale scolare si materiale auxiliare
Matematica
Medicina
Metodica
Psihologie
Publicistica
Relatii internationale. Diplomatie
Religie
Reviste
Sociologie
Stiinte politice
Stiintele comunicarii si relatii publice
Stiintele educatiei
Stiintele limbajului
Studii clasice
Studii culturale si media
Studii de televiziune
Studii europene
Studii francofone
Studii strategice si de securitate
Traductologie
Universul stiintei


Dictionar SF


Autor PARVU, Sorin
Colectie Dictionar
Domeniu Dictionare
Aparut 11/2003
Nr. pagini 314
Format 1/16 (70x100)
ISBN/ISSN 973-611-252-7
Titlu epuizat

Lucrarea cu un numar de aproximativ o mie de intrări prezinta autorii si publicatiile reprezentative pentru acest gen literar. De la fanzin la revista, de la scriitori la fandom (domeniu al fanaticilor), de la marile teme ale literaturii S.F. pina la premiile acesteia, dictionarul raspunde exigentelor impatimitilor genului, oferind in acelasi timp solide puncte de reper si o larga perspectiva asupra science-fiction-ului, celorlalti.

POE a contribuit decisiv la aparitia SF-ului in ipostaza hard\intriga fiind doar un pretext pentru prezentarea unor descrieri minutioase ale unei tehnologii futuriste; „a fost primul autor de fictiune axata pe stiinta, concepindu-si povestirile pe baza unui tip rational de extrapolare, evitind supranaturalul"3; a introdus preceptul potrivit caruia „orice indepartare de la norma trebuie explicata stiintific.
Cit despre SF-ul soft si SF-ul hard povestirile lui Poe le acopera pe ambele: in unele atmosfera ocupa prim-planul iar stiintificul se subordoneaza esteticului {Manuscris gasit intr-o sticla, 1833; Opogorire in Maelstrom); in altele ideea este primordiala, iar stilul nu face decit sa creeze suportul conceptului stiintific (Neasemuita aventura a unui anume Hans Pfaall, 1835; Mellonta Tauta, 1849). Se vede bine ca „pionierul" american „a lansat modelul caracteristic unei bune parti din SF: veridicitate stiintifica in unele aspecte periferice, impreuna cu intimplari vadit fantastice in altele"5. Sa apelam chiar la cuvintele autorului, care nu a ezitat sa-si sublinieze inti- ietatea: „in Ham Pfaall conceptia este originala daca avem in vedere ambitia de veridicitate si de coerenta a principiilor stiintifice (atit cit permite natura stranie a subiectului) "6. Mellonta Tauta, de asemenea, probabil ca este prima povestire despre viitor, vadind, alaturi de alte citeva, „o intelegere iesita din comun a naturii schimbarii, ceea ce poate ca reprezinta cea mai importanta trasatura a SF-ului de mai tirziu"7. Plasind actiunea in anul 2848, Poe descrie un viitor care si-a uitat istoria, singurele amintiri fiind confuze si adesea gresite, iar cunostintele stiintifice din se-colul al xix-lea fiind total rastalmacite.
„Ideea SF-ului a prins viata in opera lui Edgar Allan Poe", mistificari vadite propunind in premiera „teme si idei aflate astazi in fondul de aur al SF-ului"8. Referitor la Omul cu desa\nrsire uzat (1839), unde se anticipeaza utilizarea membrelor si a organelor artificiale, si Scurta discutie cu o mumie (1845), despre un experiment in anabioza artificiala, putem afirma cu indreptatire ca termenul „mistificare" nu apare intimplator, de vreme ce autorul insusi recunostea, intr-o scrisoare din 1836, ca cele mai multe dintre povestirile sale sint „cind gluma, cind satira - desi nu pe fata si nu totdeauna deliberat"1.
Cultivarea sardonicului, a burlescului si a parodiei, caracterul declarat de farsa al unor povestiri (Farsa cu balonul\1844), transformarea frecventa a cititorilor in obiect al farselor, cit si apelul la pseudo-stiinta (alchimie, astrologie, galvanism etc.), i-au facut pe multi cercetatori sa vorbeasca doar despre „prezenta" unor elemente SF in proza lui Poe. Iata o parere categorica („stiinta sa este, in ultima instanta, un fel de farsa; fictiunea sa este conceputa, fatis si cu ironie, ca o minciuna"), amendata mai in urma: „Exista momente cind farsa este celebrata ca «adevar» al imaginatiei, al carui salas firesc se situeaza sub orizonturi geografice indepartate, sau se cere cautat in viitorul nedefinit. Acolo, avind drept calauza intuitia, Adevarul si Frumusetea - stiinta si arta - se contopesc intr-o viziune poetica unica. De ce sa nu existe o fictiune ca un fel de stiinta, atunci cind insasi stiinta se vadeste a fi un fel de fictiune?"
Am fi indreptatiti sa afirmam, pornind de la Poe, ca arta aspira la statutul de stiinta pura, in vreme ce stiinta aspira la statutul de viziune a artei. Scriitorul in cauza este atit observatorul detasat, care se foloseste cu o „disciplina carteziana a inteligentei"3 de arsenalul unei experiente stiintifice, cit si artistul imaginativ, cu simturile ascutite la maximum, tentat sa simuleze fantasticul. Ceea ce porneste ca farsa poate sfirsi ca viziune poetica, iar ceea ce este mister se poate preface usor in mistificare, fiindca aceasta din urma este „esenta poetica a Universului - a unui univers care, in suveranitatea simetriei sale, este cel mai inaltator dintre poeiiie. Simetria si consistenta sint sinonime perfecte: Poezia si Adevarul sint unul si acelasi lucru


COLECTII
A vol d'oiseau
ABC
Academica
Albion Books
Biografii
Biografii exemplare
Cartea scolarului grabit
Civitas
Colloquia
Constelatia Gemenii
Cursus
Dezbateri contemporane
Dictionar
Didactica
Eseuri de ieri si de azi
Fara colectie
Fise
Florilegium
Gymnasium
Historia mentis
Inorog
Istorie si diplomatie
Justitie, politica si societate
Maestrii literaturii erotice
Memo
Memorii
Mondovino
Monografii
Mythos et Religio
Oameni, epoci, opere
Oglinzi paralele
Opera Magna
Paradox
Piticot
Privirea celuilalt
Relatii internationale
Restituiri
Revista Communication interculturelle et litterature
Revista Echidistante
Revista Essachess
Revista Ethos
Revista Holocaust
Revista Images
Revista JTTER
Revista Logos & Episteme
Revista Polis
Revista Postmodernism(e)
Revista Sociologie Romaneasca
Romania Orientalis
Secolul XX
Secolul XXI
Sinteze
Societate & Cunoastere
Societate si publicistica
Studii de caz
Studii Europene
Studii literare
Studii strategice si de securitate
Texte de frontiera
Universitaria
Universul stiintei. Idei in dialog
Utilis
Vademecum




| Autori | Domenii | Colectii | Parteneri | Librarii | Biblioteci | Comanda |
| Despre noi | Harta site | Intrebari frecvente | Link-uri | Promovare/Webmasteri | Contact |