Titlul:
Buying from outside Romania             Titluri disponibile             Comanda Dvs.
User:   Parola:    Cont nou   Am uitat parola!  
 About Us  Despre noi  Autori  Parteneri  Link-uri  Intrebari  Contact

DOMENII
Afaceri. Economie
Albume. Carti ilustrate
Americanistica
Anglistica
Antropologie
Beletristica
Biografii. Memorii. Monografii
Biologie
Carte pentru copii
Carte si ghiduri practice. Cultura generala. Cariera si dezvoltare personala
Dezbateri contemporane
Dictionare
Drept
Eseistica
Filosofie. Logica
Geografie. Studii urbane si de dezvoltare
Informatica
Istorie. Istorie culturala, mentalitati, antropologie istorica
Jurnalism
Justitie
Justitie, politica si societate
Limba romana pentru straini
Literatura scolara
Literatura si stiinta
Litere (istorie, teorie si critica literara)
Management. Resurse umane
Manuale scolare si materiale auxiliare
Matematica
Medicina
Metodica
Psihologie
Publicistica
Relatii internationale. Diplomatie
Religie
Reviste
Sociologie
Stiinte politice
Stiintele comunicarii si relatii publice
Stiintele educatiei
Stiintele limbajului
Studii clasice
Studii culturale si media
Studii de televiziune
Studii europene
Studii francofone
Studii strategice si de securitate
Traductologie
Universul stiintei


Filosofia substantei


Autor ADAMUT, Anton I.
Colectie Sinteze
Domeniu Eseistica
Prefata de DIMA, Teodor
Aparut 03/1997
Nr. pagini 298
Format 1/16 (54x84)
ISBN/ISSN 973-586-041-4
Titlu epuizat

Pentru Anton Adamut, substantialismvl este un obiectiv, un scop, dar in mai mare masura el este un mijloc si o cale de rememorare, de intoarcere a clepsidrei, pentru completarea cu inca un tom a Istoriei sale subiective a filosofiei. Incercarea sa nu este una contabiliceasca", nici simpatetica, nici de respingere; ea nu demonstreaza, explicit, nimic, dar implicit in citirea cartii, te afli la sfirsit impovarat de sensuri si de cunostinte. Filosofia substantei este plasata sub semnul lui Tertuiian si al lui Anselm, al absurdului si al intelegerii, ambele intemeiate in credo. Desi ironic, si, de multe ori caustic, Anton Adamut respecta parerile si orgoliile lui Camil Petrescu, redindu-i la sfirsit libertatea de a-si sustine peste ani originalitatea doctrinei sale. Lucrarea, o prezenta autorul in 1943, cuprinde doua parti: un examen critic al sistemelor anterioare si o parte constructiva. Partea critica demoleaza - caci este tagaduita intreaga filosofie de la Aristotel incoace. Partea afirmativa se intemeiaza pe cinci postulate: monism, trecerea de la unu la multiplu, determinarea substantei ca existenta necesara, utilizarea gindirii concrete, a intuitiei de esente si a intuitiei substantiale, constituirea oricarui sistem filosofic pe baza anuntarii unei ipoteze fundamentale si a pastrarii Fidelitatii fata de ea.
Pentru Anton Adamut, autorul cartii Filosofia substantei, negativitatea evidentiata de Camil Petrescu este falsa. Ceea ce pentru Camil Petrescu este "nu" si este legat de persoana sa sau este de el afirmat desemneaza contrariul. Psihologic, ni se spune, este un caz tipic de egolatrie. Desi el nega pretentia de sistem a celor care si l-au asumat (Kant, Hegel, Husserl), nu isi ascundea intentia ca substantialismul sa se constituie intr-un sistem, iar Anton Adamut il divulga. De asemenea, Camil Petrescu voia sa se detaseze de "filosofia rationalista" de tip kantian sau hegelian deoarece aceasta filosofie se afla in posesia notiunii de concret si nicidecum in posesia realitatii Ia care se referea notiunea insasi. Hegel a avut iluzia ca sistemul sau panlogic reprezinta realitatea toata, structura concretului si viata insasi in forma ei cea mai plina, istoria, devenirea logica era devenirea insasi a spiritului... Hegel a crezut ca itinerariul conceptual este insasi realitatea istorica". Camil Petrescu pleaca de la concret si se opreste la el. Intrebarea pe care i-o punem noi este: poate filosoful sa cuprinda concretul, poate sa fie in prezenta lui, fara concept?
Anton Adamut se prinde in Jocul ielelor" si comenteaza informat, stirnindu-ne aprehensiunea frumusetii si comentariului sau. Concretul este faptul de a isi fi, nu de a fi. Dupa Levinas, interpretat de Finkielkraut: existenta se impune cu toata greutatea unui contract irezistibil. Nu esti, iti esti". Evadarea devine imposibila; modelul este Oblomov iar acesta, ca om, nu este inseparabil de fiinta ci este prins in ea. Plecind de la distinctia facuta de Marcel Conche, Anton Adamut propune o alta modalitate de determinare a obiectului filosofiei: distinctia dintre orientarea-in si orientare-spre cuplata cu distinctia dintre cunoastere si gindire. Filosofia gindeste dar nu poate cunoaste. Obiectul filosofiei devine ceea ce poate fi gindit nu ceea ce poate fi cunoscut.


COLECTII
A vol d'oiseau
ABC
Academica
Albion Books
Biografii
Biografii exemplare
Cartea scolarului grabit
Civitas
Colloquia
Constelatia Gemenii
Cursus
Dezbateri contemporane
Dictionar
Didactica
Eseuri de ieri si de azi
Fara colectie
Fise
Florilegium
Gymnasium
Historia mentis
Inorog
Istorie si diplomatie
Justitie, politica si societate
Maestrii literaturii erotice
Memo
Memorii
Mondovino
Monografii
Mythos et Religio
Oameni, epoci, opere
Oglinzi paralele
Opera Magna
Paradox
Piticot
Privirea celuilalt
Relatii internationale
Restituiri
Revista Communication interculturelle et litterature
Revista Echidistante
Revista Essachess
Revista Ethos
Revista Holocaust
Revista Images
Revista JTTER
Revista Logos & Episteme
Revista Polis
Revista Postmodernism(e)
Revista Sociologie Romaneasca
Romania Orientalis
Secolul XX
Secolul XXI
Sinteze
Societate & Cunoastere
Societate si publicistica
Studii de caz
Studii Europene
Studii literare
Studii strategice si de securitate
Texte de frontiera
Universitaria
Universul stiintei. Idei in dialog
Utilis
Vademecum




| Autori | Domenii | Colectii | Parteneri | Librarii | Biblioteci | Comanda |
| Despre noi | Harta site | Intrebari frecvente | Link-uri | Promovare/Webmasteri | Contact |