Traducerea de fata nu este cea a unei opere monumentale de filosofie ci, asa cum declara chiar autorii, este vorba despre un mic manual de filosofia stiintei, un instrument pedagogic, care poate fi utilizat cu folos atit de elevii din ultimul an de liceu cit si de studentii de la facultatea de filosofie din primii doi ani universitari.
Scrisa intr-un stil simplu, clar si precis - virtuti care nu sint decit la indemina marilor filosofi - cartea se prezinta pentru cititorul avizat, sub un al doilea aspect, acela al unui proiect detaliat de cercetare, care indica, atit in planul bibliografic cit si in planul ideilor filosofice, principalele directii de urmat de catre tinarul cercetator. Atit din punct de vedere metodologic cit si sub aspectul pertinentei si al eruditiei, cartea este un exemplu despre ceea ce se publica in Franta in cadrul colectiilor pedagogice; domeniu destul de neglijat la noi, caci nu ne este inca foarte clar ca totul se poate invata: limbajul, gindirea, comportamentul si chiar modalitatile de invatare, adica metodele.
Neacoperind in mod exhaustiv cimpul epistemologic, acest mic manual reuseste totusi sa sintetizeze conceptiile cele mai importante de epistemologie, in special din secolul al XX-lea, in tesatura lor complexa de influente, rupturi, opozitii, contradictii; isi dau mina sau isi intorc spatele unii altora, intr-o confruntare pasionanta de idei si doctrine (empirismul, scepticismul, logicismul, fizicalismul, rationalismul, holismul, pragmatismul etc.), filosofi ca Mach, Comte, Russell, Wittgenstein, Bachelard, Quine, Goodman, Carnap, Popper, Kuhn etc. Cartea este o poarta deschisa spre aprofundare.
|