Titlul:
Buying from outside Romania             Titluri disponibile             Comanda Dvs.
User:   Parola:    Cont nou   Am uitat parola!  
 About Us  Despre noi  Autori  Consiliul stiintific  Parteneri  Link-uri  Intrebari  Contact

DOMENII
Afaceri. Economie
Albume. Carti ilustrate
Americanistica
Anglistica
Antropologie
Beletristica
Biografii. Memorii. Monografii
Biologie
Carte pentru copii
Carte si ghiduri practice. Cultura generala. Cariera si dezvoltare personala
Dezbateri contemporane
Dictionare
Drept
Eseistica
Filosofie. Logica
Geografie. Studii urbane si de dezvoltare
Informatica
Istorie. Istorie culturala, mentalitati, antropologie istorica
Jurnalism
Justitie
Justitie, politica si societate
Limba romana pentru straini
Literatura scolara
Literatura si stiinta
Litere (istorie, teorie si critica literara)
Management. Resurse umane
Manuale scolare si materiale auxiliare
Matematica
Medicina
Metodica
Psihologie
Publicistica
Relatii internationale. Diplomatie
Religie
Reviste
Sociologie
Stiinte politice
Stiintele comunicarii si relatii publice
Stiintele educatiei
Stiintele limbajului
Studii clasice
Studii culturale si media
Studii de televiziune
Studii europene
Studii francofone
Studii strategice si de securitate
Traductologie
Universul stiintei


Poezii


Autor Sf. Tereza de Avila
Colectie Mythos et Religio
Domeniu Beletristica
Traducere de CONSTANTINESCU, Viorica
Prefata de CONSTANTINESCU, Viorica
Aparut 03/1996
Nr. pagini 160
Format 1/16 (54x84)
ISBN/ISSN 973-9148-88-3
Titlu epuizat

Asocierea poeziei cu mistica, apropierea pina la identificare a poetului de profet sau chiar de mistic au devenit, de multa vreme, un loc comun al antropologiei, istoriei, esteticii si criticii literare. Abalele Brcmond si Jacques Maritain, de pilda, au remarcat faptul ca poetul si misticul au experiente similare, si unul si celalalt vrea sa patrunda in acea obscuritate - „la noche oscura", cum scria Sfintul loan al Crucii - in care nu pot intra „prin sine", in stare de normalitate perfecta (conforma cu canoanele psihologiei academice), ci „dincolo de sine"; si misticul si poetul „pindesc" momentul de iluminare, de „rapire din sine" care sa-i faca apti a intui ceea ce nu pot intelege. Pentru poet, necunoscutul inseamna omul, universul, Dumnezeu; pentru mistic - Marele Tot care este Dumnezeu. Misticului ii este de ajuns intrarea in mister, „prinderea" lui, poetul vrea sa-1 comunice si celorlalti, sa-1 formuleze in cuvinte. Putini mistici au fost si poeti adevarati - intre ei, spaniolii Raimundus Lullus (Ramon Llull, 1235- 1315), Teresa de Avila si Sfintul loan al Crucii (1542-1591) - Ei au implinit dubla exigenta a credintei si a esteticii poeziei.
Cum poezia - cea mistica nu constituie aici o exceptie - nu se creeaza in afara unei culturi poetice, lirica Teresei de A vila nu poate fi considerata decit in context: in acela al propriei opere si iri cel al marelui context al trecutului si al veacului al XVI-lea.
Prima constatare ce se impune la lectura celor 31 de poeme mistice este aceea ca ele distoneaza, ca structura stilistica, in comparatie cu operele in proza ale autoarei. Daca proza Teresei de Avila este „inflamant" - baroca, uneori prolixa, cu un gust nedisimulat pentru amestecul formelor de comunicare literara folosite in epoca, fara retineri „clasice", poezia unde spre expresia directa, limpede, pe alocuri chiar austera, cu imagini, s-ar zice, stereotipe; ea face loc, in simplitatea ei stilistica, doar modalitatii dialogice motivata atit la nivelul misticii, cit si la cel poetic: cele mai multe poeme ilustreaza asa-numita „Rollenlyrik" (lirica a rolurilor).
Stilul colocvial, de „dialoghi" al poemelor este unul al modului de existenta intelectuala al epocii. Sub inriurirea neoplatonismului italian, la curtile princiare europene si in cercurile intelectuale elitare se discuta mult „sopra lo amore" (Ficino), obiectul dezbaterilor il constituia adesea o cazuistica a amorului spiritual, „platonic", opus celui „obstesc", al trupului. Misticii extind acest gen de disputa in sfera interesului lor, acela al comuniunii cu divinitatea. Dialogul devine astfel, alaturi de contemplatie si rugaciune, o modalitate de aprop (r) iere a misterului divin si, totodata, o forma de a-1 exprima.


COLECTII
A vol d'oiseau
ABC
Academica
Albion Books
Biografii
Biografii exemplare
Cartea scolarului grabit
Civitas
Colloquia
Constelatia Gemenii
Cursus
Dezbateri contemporane
Dictionar
Didactica
Eseuri de ieri si de azi
Fara colectie
Fise
Florilegium
Gymnasium
Historia mentis
Inorog
Istorie si diplomatie
Justitie, politica si societate
Maestrii literaturii erotice
Memo
Memorii
Mondovino
Monografii
Mythos et Religio
Oameni, epoci, opere
Oglinzi paralele
Opera Magna
Paradox
Piticot
Privirea celuilalt
Relatii internationale
Restituiri
Revista Communication interculturelle et litterature
Revista Echidistante
Revista Essachess
Revista Ethos
Revista Holocaust
Revista Images
Revista JTTER
Revista Logos & Episteme
Revista Polis
Revista Postmodernism(e)
Revista Sociologie Romaneasca
Romania Orientalis
Secolul XX
Secolul XXI
Sinteze
Societate & Cunoastere
Societate si publicistica
Studii de caz
Studii Europene
Studii literare
Studii strategice si de securitate
Texte de frontiera
Universitaria
Universul stiintei. Idei in dialog
Utilis
Vademecum





| Autori | Domenii | Colectii | Parteneri | Librarii | Biblioteci | Comanda |
| Despre noi | Harta site | Intrebari frecvente | Link-uri | Promovare/Webmasteri | Contact |