|
|
Din cuprins:
- Functiile simbolisticii politice
- Procesele simbolisticii politice
- Simbolisticile teoriilor politice
- Simbolisticile practicilor politice
- Viitorul simbolisticii politice
|
Baza simbolisticii politice este, conform lui Lucien Sfez, simbolistica teoriilor politice continute in . Montesquieu, Rousseau si Marx sint autorii privilegiati ai analizelor propuse de Lucien Sfez. Simbolisticile practicilor politice reprezinta punerea in actiune a simbolurilor politice in cadrele teoretice istoric constituite, cadre utilizate si ca resurse ale actiunii (gratie capacitatii lor de legitimare), ceea ce fluidizeaza relatia teorie politica – practica politica. Aspectul e surprins de autor in momentul in care, comentind simbolisticile teoriilor politice, apreciaza ca .Aparitia si dezvoltarea mijloacelor de comunicare in masa transforma in mod esential simbolistica politica. Imaginile si operatiile magice – utilizind canalele mediatice – isi pierd substanta. Realitatea mediatica e una falsa, distorsionata; de pilda, de operatorul ce manevreaza camera video, ca si de cel ce face montajul secventelor. Politicii simbolice ii ia locul marketingul politic. . Realitatii ii iau locul imaginile reflectate in media, lumea devine o lume de semne – . Totul se transforma intr-o cacofonie generalizata, memorii multiple, bruiate, modele suprapuse, intr-o comuniune sufocanta, un infernal zgomot de fond. În peisajul apocaliptic al societatii contemporane, doar amenintarea totalitara mai poate inerva simbolistica politica: simbolistica de dreapta trimite stingii imaginea gulagului, iar cea de stinga trimite dreptei imaginea nazismului. În rest, sistemul politic este ambiguu, hartuit intre doi poli: cel al simbolisticii care (trimitind la o lume a amintirilor imemoriale, istorico-afectiva, in care legitimitatea e restabilita prin intermediul operatiunilor simbolice) si cel al comunicarii, (care trimite la o lume a eficientei simultane, a limbajului, a legitimitatii prin consens, transparenta si dialog).Memoria sociala traditionala, afectiva si inradacinata, vie si selectiva, interfereaza cu memoria rizomatica, cumulativa si totala a mediului comunicational. În spatiul creat de memoria verticala / istorica si memoria orizontala / comunicationala, simbolistica politica se metamorfozeaza in resursa a jocului identitar, iar politicul se defineste prin termenii unei geometrii variabile.
|
Aerul usor conservator, nostalgia dupa radacini, sentimentul instrainarii, rezerva fata de societatea mediatica si transformarile pe care aceasta le antreneaza, aplecarea sistematica asupra simbolisticii politice franceze (oarecum familiala cititorului roman) - cu rigoare, fara a afecta acuratetea informatiilor -, toate acestea vor gasi ecouri favorabile in rindul unor cititori pentru care politicul e pe cale sa se reinventeze.
|
|
|
|