Titlul:
Buying from outside Romania             Titluri disponibile             Comanda Dvs.
User:   Parola:    Cont nou   Am uitat parola!  
 About Us  Despre noi  Autori  Consiliul stiintific  Parteneri  Link-uri  Intrebari  Contact

DOMENII
Afaceri. Economie
Albume. Carti ilustrate
Americanistica
Anglistica
Antropologie
Beletristica
Biografii. Memorii. Monografii
Biologie
Carte pentru copii
Carte si ghiduri practice. Cultura generala. Cariera si dezvoltare personala
Dezbateri contemporane
Dictionare
Drept
Eseistica
Filosofie. Logica
Geografie. Studii urbane si de dezvoltare
Informatica
Istorie. Istorie culturala, mentalitati, antropologie istorica
Jurnalism
Justitie
Justitie, politica si societate
Limba romana pentru straini
Literatura scolara
Literatura si stiinta
Litere (istorie, teorie si critica literara)
Management. Resurse umane
Manuale scolare si materiale auxiliare
Matematica
Medicina
Metodica
Psihologie
Publicistica
Relatii internationale. Diplomatie
Religie
Reviste
Sociologie
Stiinte politice
Stiintele comunicarii si relatii publice
Stiintele educatiei
Stiintele limbajului
Studii clasice
Studii culturale si media
Studii de televiziune
Studii europene
Studii francofone
Studii strategice si de securitate
Traductologie
Universul stiintei


Cartea vietii mele


Autor Sf. Tereza de Avila
Colectie Mythos et Religio
Domeniu Religie
Traducere de TAMAS, Christian
Prefata de GHERGHEL, Valeriu
Aparut 12/1994
Nr. pagini 300
Format 1/16 (54x84)
ISBN/ISSN 973-9148-55-7
Titlu epuizat

Sfinta Tereza traieste intr-un veac in care femeia are (inca) nevoie de indrumarea confesorului, adica a barbatului. Calugarita din minastirea Intruparii din Ávila vorbeste cu umilinta despre sine, considerindu-se una mujercilla ruin y flaca... y temerosa. Discursul masculin depreciaza in continuare femeia. Ideologia care are radacini inca in Scripturi (vide sfintul Pavel, I Corinteni, 14, 34-35: femeile trebuie sa taca si sa se supuna) devalorizeaza aceasta fiinta ce va ramine multa vreme un mister. Curios este ca acest mister se cuvine sa fie tot de catre barbati, deoarece femeia (tan ruin y flaca) nu poate accede la propria interioritate. Cel ce se pricepe mai bine este confesorul. El ii va indruma privirea launtrica si spusele. In cazul unor cuvinte prea libere, teologul va avea totdeauna dreptul sa le cenzureze. Emanciparea se va face tirziu si mereu sub controlul directorilor de constiinta. Femeia este o potentiala primejdie. Confesorul sfintei Teresa de Jesús din anii 1559-1560 (anii cei mai chinuitori pentru severa madre priora, cei ai viziunilor neintrerupte) e sfatuit sa o paraseasca. Viziunile unei biete femei provoaca neincredere, cel putin, iar simplul act de a asculta spusele unei poate deveni cu usurinta un pentru Sfintul Oficiu. Si totusi parintele Baltasar Alvarez nu o va parasi pe aceasta monja (monahie), bintuita de teama de diavol. Mai mult, o va apara intr-un moment in care de iluminate si false vizionare este in toi. Gest, neindoielnic, temerar chiar pentru secolul al XVI-lea. In pofida acestor amenintari, sfinta Tereza va vorbi (chiar daca uneori la modul esopic) si, in chip neasteptat, se va face si ascultata. Ceva se intimplase in cadrul crestinismului si anume relativa a lui. Cum ajunge femeia sa se adreseze, precum sfinta din Ávila, cu mi hijo (fiul meu) confesorului? De unde aceasta indrazneala pina nu de mult imposibil de conceput? Chiar daca Libro de la Vida (Cartea vietii) nu marcheaza triumful rostirii feminine, aceasta confesiune anunta deja libertatea unui discurs, ce nu mai poate fi ignorat sau pedepsit. Fata de societatea feudala timpurie, in care femeia e doar un obiect de tranzactie intre barbati, conditia ei se schimba. prinde glas si nestiinta vrea sa vorbeasca.As face adaos ca evul de mijloc se teme de femeie. Pentru ca nu o intelege si, de altfel, nici nu-si propune acest lucru. Unii teologi sustin ca femeia nu are suflet si o legenda venerabila raspindeste aceasta enormitate. Femeia este opaca oricarei priviri, fiind, prin urmare, complice cu bezna. Inchisa in camara cea mai ascunsa a casei, ea stapineste o seama de taine ce scapa barbatului. Este vorba, in primul rind, de nastere si de moarte. Ea spala nou-nascutii si trupurile celor care mor, activitati de la care barbatul este exclus. Mai mult, e o persoana ce minuieste un vast repertoriu defensiv de farmece si gesturi magice. Vrajitoria este si ea o specialitate feminina. Barbatul se apropie de femeie cu teama, caci imaginarul medieval e bintuit de legende ce povestesc despre (Giftmädchen), a caror respiratie ori simpla atingere doar provoaca moartea. Femeia e o fiinta devoratoare, greu de satisfacut. Isi afla puterea in perfidie si minciuna. In plus, se crede ca este mai usor de amagit de catre diavol, cu care intretine adesea legaturi vinovate, la adapostul intunericului. Dar nu e numai atit. Sa ne amintim ca trupul este mortificat in minastiri (Libro de la Vida, XXVII, 17-18, capitolul despre Pedro de Alcántara: vestitul calugar nu doarme decit doua ore pe noapte, rezemat de perete; iarna poarta aceeasi rasa subtire; umbla descult; posteste cu saptaminile si poarta ciliciu etc.), si pedepsit in justitie. Corpul e marele dusman al mintuirii medievale. Nosotros no somo angeles, sino tenemos cuerpo (XXII, 10), scrie sfinta Tereza, sub impulsul aceleiasi credinte. Insa corpul este femeia, o evidenta impartasita de toti doctorii Bisericii. De aici privirea tematoare a barbatului si, nu mai putin, dispretul sau. Dar nu numai barbatul se teme de femeie, ci insasi femeia se teme de ea insasi. Ramine chiar si pentru ea o taina. Chinurile sfintei Tereza provin din acest redutabil secret, care este ea insasi. Se teme de slabiciunea ei, de ispitirile diavolului, de infernul ce o asteapta si care i se vadeste intr-o viziune (XXXII, 1-7). Corpul este dorinta, iar dorinta este femeia; asadar femeia trebuie supravegheata cu atentie. Iar atunci cind maleficiile sale, in care este, precum diavolul (el demonio), experta sint dovedite de catre pazitorii inocentei, femeia va imbraca din nou sanbenitos, vesmintul si stigmatul celor exclusi. Sub indrumarea ecleziastilor va face in fata bisericilor, va abjura de levi, dezicindu-se de iluziile si ereziile in care crezuse pina atunci, sau va fi arsa pe rug, in vazul multimilor fascinate de aceasta , menita sa o impace cu Dumnezeu si cu lumea. In secolul al XVI-lea spaniol, pedeapsa e un spectacol aproape cotidian. Omul acestui veac e imbatat de propriile slabiciuni si-si cultiva spaimele: Yo, como en estos tiempos habia acaecido grandes ilusiones en mujeres y enganos que las habia hecho el demonio, comencé a temer (XXIII, 2), scrie sfinta Tereza. Un sentiment pervers de iubire si ura il leaga pe om de spaimele sale.


COLECTII
A vol d'oiseau
ABC
Academica
Albion Books
Biografii
Biografii exemplare
Cartea scolarului grabit
Civitas
Colloquia
Constelatia Gemenii
Cursus
Dezbateri contemporane
Dictionar
Didactica
Eseuri de ieri si de azi
Fara colectie
Fise
Florilegium
Gymnasium
Historia mentis
Inorog
Istorie si diplomatie
Justitie, politica si societate
Maestrii literaturii erotice
Memo
Memorii
Mondovino
Monografii
Mythos et Religio
Oameni, epoci, opere
Oglinzi paralele
Opera Magna
Paradox
Piticot
Privirea celuilalt
Relatii internationale
Restituiri
Revista Communication interculturelle et litterature
Revista Echidistante
Revista Essachess
Revista Ethos
Revista Holocaust
Revista Images
Revista JTTER
Revista Logos & Episteme
Revista Polis
Revista Postmodernism(e)
Revista Sociologie Romaneasca
Romania Orientalis
Secolul XX
Secolul XXI
Sinteze
Societate & Cunoastere
Societate si publicistica
Studii de caz
Studii Europene
Studii literare
Studii strategice si de securitate
Texte de frontiera
Universitaria
Universul stiintei. Idei in dialog
Utilis
Vademecum




| Autori | Domenii | Colectii | Parteneri | Librarii | Biblioteci | Comanda |
| Despre noi | Harta site | Intrebari frecvente | Link-uri | Promovare/Webmasteri | Contact |