Adoptata in conditiile in care in tarile Europei centrale si de rasarit se renunta
Rand pe rand la structurile comuniste, adoptandu-se noi constitutii, inspirate indeosebi
Din cele occidentale, noua noastra lege fundamentala reflecta atat valori ale
Acestora cat si valori ale traditiei constitutionale romanesti. Se creeaza noi forme
Organizationale etatice care apar fie ca o reluare a modelelor existente in Romania pana
La instaurarea regimului comunist – precum Parlamentul, Consiliul Legislativ, instantele
Judecatoresti etc. – Fie ca „o premiera” determinata de experienta mondiala, de cea
Occidental europeana, indeosebi, precum Curtea Constitutionala, Avocatul Poporului
Etc.
Intregul esafodaj de organe, de autoritati este construit pe baza unor
Principii care, fie ca sunt formulate expres de Constitutie, indeosebi in Titlul I –
„Principii generale” –, fie ca sunt deduse din interpretarea unor texte precum cele
Cuprinse in Titlul III – „Autoritatile publice” – sau cele cuprinse in Titlul V – „Curtea
Constitutionala”. Daca pentru primele identificarea nu ridica probleme, pentru
Secundele opiniile pot fi foarte variate. Deci, principiile pe care vrem sa le analizam le
Intalnim mai intai in Constitutie, si anume in Titlul I, precum principiul suveranitatii
Poporului, principiul statului de drept, principiul pluralismului politic etc. Tot din
Constitutie – din alte titluri, precum Titlul III coroborat cu Titlul V – deduceam, pe cale
De interpretare, principiul separatiei puterilor in stat, care azi este inscris in terminis in
Legea fundamentala, dupa revizuire1. Astfel, in art.1 alin.4 se prevede: “Statul se organizeaza potrivit principiului separatiei si echilibrului puterilor – legislativa,
Executiva si judecatoreasca – in cadrul democratiei constitutionale”. In sfarsit, unele
Principii pot fi desprinse printr-o interpretare globala a Constitutiei, interpretare facuta
In lumina necesitatii adoptarii legii fundamentale, precum principiul care se refera la
Scopul instituirii autoritatilor2. Dar sediul juridic al materiei nu trebuie cautat doar in
Constitutie, pentru ca unele principii – precum cel al separatiei puterilor in stat – se
Conturau mai clar, inainte de revizuirea Constitutiei, in textele unor legi organice.
Astfel, de exemplu, Constitutia nu formula in terminis acest principiu, dar el era afirmat
De o lege ulterioara ei – si anume cea privind organizarea judecatoreasca. In acest sens,
Art.1 al Legii nr.92/1992 prevede ca „Puterea judecatoreasca este separata de celelalte
Puteri ale statului...”. De asemenea, principiul autonomiei locale consacrat de art.120 din
Constitutie este apoi detaliat prin Legea nr.215/2001, in al carei art.1 se prevede ca
Aceasta lege “reglementeaza regimul general al autonomiei locale”. De precizat ca toate
Principiile constitutionale sunt “puse in aplicare” prin intermediul legilor – de obicei
Organice – adoptate pe baza lor, aprecierea lor trebuind a fi realizata in lumina ambelor
Categorii de acte normative – Constitutia si legile obisnuite
|