Lucrarea propusa de Roxana Tudorica depaseste acest gen de analiza. Autoarea se straduieste sa defineasca dimensiunea ca un obiect de studiu, sa-l contextualizeze in realitatile romanesti si sa-l analizeze cu mijloace obiective. In acest fel, dupa un prim capitol in care defineste dimensiunea europeana a educatiei prin valorile si continutul subiacent, autoarea procedeaza la o analiza riguroasa a politicii educationale romanesti. Aceasta analiza se desfasoara pe trei planuri:
- Planul legislativ;
- Finalitati;
- Curriculum (cunostinte, competente, valori).
In ceea ce priveste gradul de cunoastere a Europei, autoarea constata ca exista o suficienta baza de informare in curriculum-ul formal, indeosebi prin disciplinele din aria curriculara Om si societate (istoria romanilor, istoria universala, geografia Romaniei, geografia Europei, educatie civica). In acest sens, autoarea identifica patru surse:
- Definirea si utilizarea unor concepte-cheie (identitate europeana, drepturile omului, Europa unita, institutiile europene);
- Harti, tabele, grafice, ilustratii;
- Descrierea modului de functionare a institutiilor europene;
- Masuri si politici europene.
Dupa trecerea in revista a competentelor care completeaza aceasta baza de cunoastere despre Europa, autoarea se ocupa de modul in care valorile promovate de UE sint asimilate si utilizate de elevii romani. Elevilor de la Colegiul „Elena Cuza” din Bucuresti (profilul pedagogic) le-a fost prezentata o lista de 30 de valori fata de care au fost invitati sa-si indice preferinta. Libertatea predomina atit ca valoare nationala, cit si din perspectiva europeana.
Datele obtinute pe baza unui eseu cu tema Calitatile cetateanului european (70 de eseuri realizate de elevii claselor XI-XII, in anul scolar 2001-2002, la Colegiul „Elena Cuza” din Bucuresti) sint foarte interesante. Rezulta ca majoritatea reprezentarilor sint simple, standardizate, bazate uneori pe clisee si elaborari rudimentare. Predomina reprezentarile gata prelucrate ca atare de pe Internet.
Din analizele autoarei, atit legislatia si finalitatile, cit si valorile, competentele si continuturile cuprinse in curriculum par sa fie compatibile cu cerintele dimensiunii europene.
|