|
|
Summary:
- Constitutionalization of the European Union, so far and beyond;
- Chances et risques de la reféodalisation de l'Europe;
- Le déficit démocratique et l'euroscepticisme en Europe de l'Est;
- European History and European Stories: Ironic Encounters between the Canon and the Fringes.
|
"Anumite dificultati ridicate de procesul de negociere a Romaniei cu Uniunea Europeana s-au datorat refuzului de a vedea europenizarea ca pe o chestiune de politica interna si nu ca pe o serie de proceduri diplomatice. Astfel, discutiile privind reforma administrativa si limitarea coruptiei au fost in mare parte ininteligibile pentru publicul roman, ca si pentru guvernanti, pur si simplu pentru ca justitia si administratia lasau impresia de a fi abandonate intr-un teritoriu al constrangerilor arbitrare, administrat de diplomati. incheierea negocierilor cu UE, in decembrie 2004, a fost o surpriza. Un cadou politic, in opinia unor comentatori, sau rezultatul unui efort considerabil, in opinia altora. Dincolo de aceasta controversa, un lucru este clar: integrarea nu mai este acum o problema de ambitie nationala sau un proiect, ci un teren comun de actiune, romanesc si european."
Cristian Preda
"In ceea ce priveste intrebarea daca tratatele europene sunt o constitutie sau daca proiectul Conventiei (daca e sa fie acceptat) ar putea fi o constitutie, trebuie subliniat faptul ca ea nu este o chestiune de semantica, ci tine mai degraba de standardul care a ajuns sa caracterizeze constitutia inca din timpul revolutiilor de la sfarsitul secolului al XVIII-lea ar trebui acest standard redus sau nu? in opinia mea, nimic din dezbaterea privind baza juridica a Uniunii Europene nu pledeaza pentru minimizarea notiunii de constitutie. [...] Motivul principal pentru trecerea de la tratate la o constitutie nu a fost extinderea elementelor statului de drept, care sunt demult prezente in Uniunea Europeana; motivul a fost mai degraba utilizarea valorii adaugate a democratiei ce ii este asociata conceptului de constitutie, stergand astfel distanta dintre Uniunea Europeana si cetatenii sai. Constitutia inteleasa ca un text ce se opune Tratatelor a avut menirea sa devina punctul central al identitatii europene si un instrument de integrare sociala.
Este dificil sa raspundem la intrebarea daca proiectul de Constitutie, in cazul in care va deveni o lege, va fi capabil sa se ridice la nivelul acestor asteptari. Cu siguranta, perspectivele nu sunt prea favorabile. Acest lucru este cu atat mai adevarat cu cat Conventia, in ciuda ambitiei sale de a redacta un proiect de Constitutie, nu a adaugat acel element ce separa o constitutie in sensul deplin al termenului de un tratat international."
Dieter Grimm
|
Majoritatea contributiilor publicate in acest volum in limbile engleza si franceza au fost prezentate in cadrul unui seminar organizat la Colegiul Noua Europa, in noiembrie 2004. Lucrarea propune o analiza interdisciplinara a celor mai recente evolutii semnificative la nivel european. Contributorii, provenind atat din state membre ale Uniunii, cat si din state candidate, abordeaza afacerile europene din perspectiva institutionala, politica si juridica. Ei analizeaza perceptiile reciproce dintre statele Uniunii si candidatii din fostul bloc comunist, avand convingerea ca explorarea perceptiilor, diferentelor si similitudinilor este esentiala pentru succesul proiectului european. Plecand de la convingerea ca Uniunea Europeana este un proces continuu, volumul incearca sa-si aduca contributia la acest subiect amplu printr-o abordare mai imaginativa si inovatoare, care ar putea reexamina spiritul fondator fara precedent ce a lansat ideea de integrare europeana in anii '50.
|
|
|
|