Cartea investigheaza conduitele agresive ale elevilor la nivelul scolii, abordind diferentiat principalele lor forme de manifestare: vandalismul scolar si violentele scolare. Prezentarea cauzalitatii, a tipologiilor si aspectelor specifice de manifestare ale acestor doua conduite este in masura sa evidentieze complexitatea acestor fenomene si, in acelasi timp, sa schiteze cadrul de actiune si strategiile ameliorarii. Vandalismul si violentele scolare sint prezentate din perspectiva psihologica, pedagogica, economica si sociala, imbracind forme de manifestare fizica, verbala, psihologica si simbolica. Desi nu se ignora factorii extrascolari, cu rolul lor special in etiologia conduitelor agresive din scoala, capitolul se centreaza pe analiza cauzelor specifice scolii si procesului instructiv-educativ, deschizind posibilitati de interventie, indeosebi, cadrelor didactice.
De o tratare simetrica, din perspectiva cauzala, beneficiaza capitolele privind agresivitatea in relatia profesor-elev si agresivitatea in relatia elev-profesor. Cercetarea efectuata in mai multe licee din Iasi si Botosani a reliefat argumentele necesare sustinerii premisei noastre: agresivitatea subiectilor este determinata de comportamentul verbal si neverbal - atitudinile, tonul, privirea, proximitatea actorilor educatiei scolare. Investigatiile au scos in prim plan, de asemenea, particularitatile acestor influente in functie de rol-statusul profesorilor si al elevilor, de virsta si experienta psihosociala si profesionala a fiecaruia. S-au impus atentiei deosebirile semnificative dintre comportamentele elevilor si profesorilor, in functie de calitatea mediului scolar, existind diferente intre valorile agresivitatii, la diferitele scoli.
Aparenta simetrie a celor doua planuri de analiza este contrazisa si de formele de manifestare a agresivitatii profesorilor si elevilor, precum si de profunzimea efectelor. Este suficient sa adaugam ca cercetarea a obligat, pe de o parte, la adecvarea instrumentelor in functie de particularitatile subiectilor (elevi/profesori), iar pe de alta parte, la interpretari in acord cu trasaturile psiho-sociale ale virstei si statutului fiecaruia.
|