|
|
Din cuprins:
- Despre autoritate si putere;
- Profesorul - sursa de autoritate sau de putere?
- Cauze ale comportamentului perturbator al elevului;
- Despre recompense si rolul lor in managementul clasei;
- Despre legitimitatea utilizarii pedepselor in scoala;
- Despre pedepse si rolul lor in managementul clasei;
- Cand si cum pedepsim;
- Pedepse si recompense: comentarii pro si contra
|
Volumul reprezinta o continuare a preocuparilor autorului in domeniul managementului clasei si reprezinta prima mare sinteza in ceea ce priveste implicatiile relatiei profesor-elev. Din aceasta perspectiva sunt abordate probleme ca: relatia profesor-elev ca relatie de putere, relatia profesor-elev ca relatie de autoritate, cimpul educativ scolar ca spatiu al confruntarilor inevitabile, tipuri de conflicte si caracteristicile specifice ale acestora, modalitati de rezolvare eficienta a conflictelor etc. Demersul autorului este unic, reusind prima modelare logica a relatiei profesor-elev ca relatie de autoritate; se fundamenteaza astfel necesitatea unui cimp educativ scolar cu valente democratice, spatiu pregatitor pentru manifestarea viitorului cetatean in spatiul public.
Managementul clasei, ca disciplina din sistemul stiintelor educatiei, vizeaza acest aspect esential al muncii profesorului, administrarea eficienta, sub semnul valorilor civic-democratice, a conflictelor inerente salii de clasa, plecand de la premisa ca scoala anticipeaza si pregateste absolventii in vederea implicarii si a rezolvarii conflictelor inerente unei societati democratice.
Presupozitiile care au stat la baza elaborarii acestei lucrari sunt preluate din literatura postmoderna de specialitate (Berger si Luckmann), din motive care tin de situatia invatamantului romanesc in primul rand, dar si din motive care vizeaza realitatea societatii romanesti postdecembriste in ansamblu (in ambele situatii intalnim caracteristici specifice postmodernitatii).
|
|
|
|
|