|
|
|
Este meritul lui Dan Stanca de-a fi sesizat filonul secret al unor adincimi ontice in ceea ce ne-am obisnuit sa etichetam printr-o academica sintagma „hermeneutica simbolicaAceasta justa masura intre tern si perisabil i-a ingaduit cercetatorului operei lovinesciene subtila analiza a sensurilor spirituale ale ocultarii pe care o face in cel de-al treilea capitol al cartii Contemplatorul solitar intitulat, Ocultare si revelare. Urmarind textele lui Vasile Lovinescu autorul observa caracterul de aventura spirituala pe care o ascunde arborescenta constructiilor sale simbolice, efortul de-a degaja, uneori genial, din involburata cenusa a aparentelor „mutual contradictorii", cum ar fi spus M. Eliade, adevaratul chip teofanic al lumii. Si din nou revenim la raportul secret si esential dintre viata si opera. Caci numai in calitatea sa de pelerin pe nesfirsitele si dificilele cai ale initierii, Vasile Lovinescu sau „Lala" cum i se mai spunea a putut descoperi si lega intre ele verigi romanesti ale intemporalei philosophia perennis.
Tocmai calitatea lui Vasile Lovinescu de maestru spiritual, faptul ca a facut un pelerinaj la muntele Athos si ulterior a obtinut o initiere alawita i-au prilejuit o serie de comentarii de mare actualitate, in treacat fie spus, privind sansele de initiere spirituala in acest sfirsit de secol livrat babiloniei tehnologice.
Tema unei posibile realizari spirituale in vremurile modernitatii carora le-a apartinut si Vasile Lovinescu aduce in discutie o serie de nuantari necesare privind initierile musulmane sau crestin-ortodoxe discutate in ultimul si intrucitva conclusivul capitol al cincilea al cartii, Contemplatorul solitar.
O contributie insemnata pe care o aduce volumul lui Dan Stanca priveste sistematizarea si regruparea la un loc a bogatei si adesea greu accesibilei publicistici din anii '30 semnate de V. Lovinescu. Acest efort pune la dispozitia cititorului articole din Vremea, Cuvintul, Azi, Gindirea, etc. Cercetarea publicisticii interbelice constituie de asemenea un inedit aparat critic pentru circumscrierea justa a locului pe care-l ocupa Lovinescu in cadrul generatiei'30. Degajarea acestei necesare perspective constituie de altfel si substanta primului capitol al cartii Metafizica si politica, cel care ne introduce in mod incitant prin aluzive rapeluri la actualitate in viata si opera lui Vasile Lovinescu.
|
|
|
|
|