Prezentul este inca foarte legat de trecutul ultimei jumatati de secol, in planul istoriografie, imaginarul de altfel intervine permanent, legitimind prezentul prin deformarea, interpretarea trecutului. Dar societatile totalitate au deformat istoria intr-un mod mult mai grav decit „societatile deschise”, printr-un bombardament sustinut de mesaje propagandistic- politice oficiale. Cercetatorii imaginarului politic romanesc au putut intra in acest cimp de studiu, pe urmele lui Raoul Girardet doar in ultimii ani, desi timp de jumatate de secol a existat o emisie agresiva si continua de mituri oficiale, promovate prin intermediul scolii, a invatamintului de partid, a mass-mediilor aservite etc. Dar chiar si la o privire superficiala poti sa observi ca anumite mituri comuniste se grefeaza pe o „realitate subjacenta”, pe marile constructii mitice religioase, in cartea de fata, Raoul Girardet observa ca „totalitarismele moderne s-au construit pe realitatea subjacenta a Raului ce trebuie exorcizat, a mintuirii ce trebuie asigurata”. Mitul „virstei de aur”, al „revolutiei salvatoare”, ori al „complotului malefic”, intens utilizate de toate societatile comuniste, fac parte din „inventarul clasic” al imaginarului politic. „De la teroarea iacobina la teroarea stalinista, acuzatia de complot nu a incetat sa fie folosita de putere pentru a se debarasa de suspecti sau de oponenti” (Raoul Girardet). Dintre societatile de tip totalitar, cele comuniste (fara indoiala si pentru ca extinderea, mult mai mare, in timp si spatiu, le-a permis sa-si eficientizeze structurile) ofera cimpul cel mai larg de studiu pentru mitologiile oficiale. Dar si pentru contra-mitologiile comunismului, construite in paralel, sustinute de posturile de radio occidentale ce emiteau peste Cortina de Fier, contrazise violent de imaginarul propagandistic promovat de sectiile de diversiune ale politiilor secrete.
La mitul „Salvatorului”, de pilda, concretizat in „asteptarea americanilor”, au contribuit probabil si posturile occidentale, cel putin pina in 1956, cind reprimarea in singe a revolutiei din Ungaria de catre Armata Rosie a modificat „grila” emisiunilor, fiind interzis, dupa acea data, a se da populatiei din tarile satelite speranta unei interventii militare occidentale – imposibile. Un studiu comparativ al mitului „Salvatorului american” cu extindere regionala (ce ramine de facut) ar putea arata daca el, asa cum exista impresia, a circulat mai intens in spatiul romanesc (inclusiv in mediile exilului), din cauza, intre altele, a unei mai slabe informari. De circulat a circulat in orice caz pina in pragul anilor '60, chiar daca la ultimele generatii cu alura ironica, de „contra-mit”. Revolutia tragica din Ungaria, care a stimit un larg freamat si in Romania, urmata de procese soldate cu ani de detentie si existente distorsionate ori distruse, marcheaza probabil momentul de „trezire” brutala, si in Romania, din „asteptarea armatei americane”.
|