|
|
Din cuprins:
- Statutul epistemologic al consilierii educationale;
- Tipuri si forme ale consilierii educationale;
- Principiile consilierii;
- Procesul consilierii;
- Personalitatea consilierii.
|
Consiliere educationala este rezultatul dintre doua categorii de circumstante favorabile: cresterea lumii in care traim si spatiul permisiv de pe piata cartii cu privire la consiliere in general si mai ales la consilierea educationala. Intilnirea dintre aceste doua tipuri de circumstante a fost asigurata de preocuparile mai vechi pe care le-am avut in legatura cu activitatile bazate pe ajutorul psiho-uman, cu cercetarile doctorale cu privire la terapia timiditatii si cu pasiunea pentru psihoterapie.
Daca lumea devine din ce in ce mai complexa, dar si mai problematica si contradictorie, educatia - consideram noi - este chemata sa raspunda din ce in ce mai adecvat acestor transformari, mai mult sa le anticipeze si sa pregateasca subiectii educationali pentru asimilarea lor in mod activ si creator.
Pina in decembrie 1989, aceasta misiune a educatiei nu implica si dimensiunea consilierii subiectilor educationali cu privire la efectele negative ale transformarilor sociale asupra persoanei sau grupului datorita caracterului politic-dictatorial al conducerii de partid si de stat, exercitat asupra educatiei si a scolii.
Orientarea scolara si profesionala (O.S.P.) avea, ca intregul invatamint de altfel, un caracter politic, formal, fiind centrata pe infaptuirea directivelor politice, mai mult pe uniformizarea personalitatilor decit pe individualizarea si valorizarea maximala a creativitatii individuale si de grup.
Eliberata de constringerile politice, educatia isi descopera in mod necesar si dimensiunea sa de consiliere in interactiune cu cea de informare si formare a personalitatii umane, cu cea de mediere a transformarilor sociale, cu cea de gestionare si solutionare a problematicii educationale.
Planurile cadru ale invatamintului romanesc dupa 1995, cind este publicata noua Lege a invatamintului, introduc o noua disciplina scolara , incepind de la clasa I pina la clasa a XII-a. Dar desi in felul acesta scoala raspunde in mod adecvat si practic nevoilor sociale de consiliere printr-o noua disciplina de invatamint, aceasta este inclusa in ceea ce se numeste , iar multe scoli renunta la ea sau o asimileaza cu dirigentia.
La nivel universitar este introdusa la facultatile cu profil psihologic, sociologic, pedagogic, de asistenta sociala, o noua disciplina universitara - Consilierea. Centrele interscolare de consiliere si orientare, Institutul de Stiinte ale Educatiei, Centrele de orientare profesionala din cadrul Universitatilor de stat sau particulare incep sa se preocupe tot mai mult de problematica consilierii scolare, vocationale, profesionale si chiar educationale.
Cu toate acestea, cercetarea stiintifica cu privire la consilierea (educationala) este inca deficitara.
Lucrarea doamnei Elena Dimitriu-Tiron completeaza lista destul de restrinsa a lucrarilor stiintifice romanesti din domeniul consilierii educationale si vine in intimpinarea cererii crescinde de astfel de informatii din partea profesorilor, elevilor si parintilor. Combinind informatiile dintr-o bibliografie reprezentativa pentru domeniul abordat cu experienta dobindita de-a lungul mai multor ani prin practicarea psihoterapiei si consilierii, autoarea reuseste sa puna la dispozitia celor interesati o lucrare care, in egala masura, le va stimula reflexiile teoretice asupra celor mai importante probleme care apar in cimpul educational si-i vor orienta in realizarea unor interventii practice eficiente.
prof. dr. Ion Dafinoiu
Aria de interes a lucrarii elaborata de doamna Elena Dimitriu-Tiron nu se limiteaza doar la pregatirea studentilor viitori profesori in metodologia consilierii sau la perfectionarea consilierilor in functie. Aceasta carte satisface interesul informational al tuturor celor care in calitate de formatori, parinti, cerc de prieteni, persoane publice, manageri si oricare dintre membrii societatii sint preocupati de perfectarea omului in relatiile sale inter-sociale.
prof. dr. Ioan Strachinaru
Nevoia fundamentala de a ajuta din punct de vedere psihologic sau educational semenii se manifesta in dorinta de a-i ajuta, aceasta evolueaza in interesul pentru problemele educationale si suferintele psihologice ale celorlalti, putindu-se transforma in adevarate aspiratii profesionale sau definind chiar idealul uman de a contribui la dezvoltarea sanatatii psihice si educationale a oamenilor.
conf. dr. Elena Dimitriu-Tiron
|
Consilierea reprezinta mai mult un domeniu al actiunii eficiente decit al cunoasterii adevarate. Este arta deoarece actioneaza asupra unui domeniu sensibil (problematica educationala in cazul consilierii educationale), aplica metode, tehnici si procedee de modelare a personalitatii subiectului in mod diferentiat si creativ, adaptind realitatea ideilor, trairilor, vointei si comportamentului subiectului la realitatea mediului.
Volumul se adreseaza atit studentilor care se pregatesc in domeniile asistentei si interventiei psiho-educationale, profesorilor-consilieri, consilierilor de toate tipurile, cit si tuturor celor interesati.
|
|
|
|