|
Eternul feminin si teatrul
|
|
|
Autor |
***
|
|
Colectie |
Florilegium |
|
Domeniu |
Beletristica |
|
Traducere de |
STOICA, Dan |
|
Prefata de |
STOICA, Dan |
|
Aparut |
01/2006 |
|
Nr. pagini |
164 |
|
Format |
1/16 (54x84) |
|
ISBN/ISSN |
973-611-381-7 |
|
Pret: 25,00 Lei
[ Pune in cos ]
|
|
|
Din cuprins:
- Elfriede Jelinek, Clara S.- o tragedie muzicala
- Gertrud Fussenegger, Eu sint Ofelia
- Werner Schwab, Sefele
- Brigitte Schwaiger, Fuhrer, la ordin!
- Helmut Peschina, Las' ca vezi tu!
|
Textele antologate reprezinta doar o mica parte din operele de valoare dedicate femeii in literatura austriaca a celei de a doua jumatati a secolului XX. Actor literar nou, femeia nu mai este doar partenera barbatului, ea are un univers autonom, extrem de bogat si contradictoriu. Personajele feminine nu mai sint o umbra a barbatilor in preajma carora se afla. Cum nu se poate mai bine subliniaza aceasta schimbare de pozitie nuvela care este de fapt un frumos monolog dramatic, Eu sint Ofelia de Gertrud Fussenegger. Discursul narativ nemaifiind dominat de personajul central de obicei masculin ori reprezentat de o femeie care gindeste ca un barbat, in literatura victoriana – capata o pluralitate speciala, o polivalenta care ii maresc nu numai farmecul si imprevizibilul si ofera posibilitatea unei constructii narative de nebanuita profunzime si intensitate. Un astfel de conflict se regaseste in Clara S. de E. Jelinek.
Austria este tara cu prima femeie careia i s-a inminat premiul Nobel pentru pace (Suttner). Miscarea feminista, in incercarea ei de a pozitiona femeia la egalitate cu barbatul, a avut si multe exagerari si initiative discutabile, dar a reusit sa impuna o imagine noua, mai aproape de realitatea nemijlocita. Recunoasterea problematicii feminine ca tema sociala si politica majora in Austria este, nu in ultimul rind, si meritul scriitoarelor care se impun pe scena literara, dupa razboi. Ilse Aichinger, Christine Lavant, dar mai ales Ingeborg Bachmayer aduc un suflu nou in literatura.
Dan Stoica
----------------------------------------------------------
- Elfriede Jelinek a studiat istoria si teoria teatrului la Universitatea vieneza si si-a terminat studiile de orga in 1971. Jelinek descrie capcanele mortale in care este prinsa figura femeii, fara sa creeze eroine pozitive. De la sfirsitul anilor 1980, ataca antisemitismul care se face simtit astazi in Austria si Germania. La 7 octombrie 2004, ii este decernat Premiul Nobel pentru literatura, fiind a zecea femeie laureata din lume.
- Gertrud Fussenegger a creat o proza realista de mare intindere cu accente antimoderne si cu o accentuata preocupare pentru mit. Temele preferate sint familia si locul natal.
- Werner Schwab reuseste sa devina in ultimul deceniu al secolului trecut unul dintre cei mai jucati autori de limba germana. in 1992, Schwab este declarat dramaturgul anului de catre revista Theater Heute (Teatrul, astazi).
- Brigitte Schwaiger debuteaza cu romanul Asemenea sarii in mare, dupa succesul repurtat cu acesta abordind si alte genuri literare precum cel dramatic, dar si pe cel liric. Este autoarea a numeroase scenarii radiofonice.
- Helmut Peschina scrie piese de teatru de referinta pentru televiziune, scenarii radiofonice si prelucrari pentru radio si televiziune.
|
|
|
|
|