|
|
Din cuprins:
◊ Misterioasa civilizatie a indoeuropenilor;
◊ Religia indoeuropeana;
◊ Semnificatia mitului in istoria indoeuropeana;
◊ Geto-dacii, entitate a lumii trace asezata la confluenta dintre Orient si Occident ;
◊ Imaginea geto-dacilor in relatarile anticilor;
◊ Vechi credinte, culte, rituri si ritualuri ale geto-dacilor;
◊ Decebalus per Scorilo (Despre Cultul Stramosilor in perioada finala a statului dac)
|
Pentru a cuprinde orizontul larg al problematicii, cititorului i se ofera o succinta, dar judicioasa, prezentare a civilizatiei, istoriei si conceptiilor religioase ale populatiilor indoeuropene in lumina cercetarilor invatatilor romani si straini. In acest cadru cultural-istoric vast este plasat si ansamblul credintelor geto-dacilor cu intreg cortegiul de culte, rituri, ritualuri si practici funerare, cunoscute si interpretate pe plan religios si filosofic. In centrul acestora se afla, fireste, Zamolxis (sau Zalmoxis, cum prefera unii specialisti) si doctrina sa moral-religioasa. Om sau zeu, el este prezentat de autor in contextul general al istoriei, filosofiei si religiei geto-dacilor, asa cum rezulta din textele grecesti si latine ale diferitilor autori antici. (...) Alaturi de studierea informatiilor literare despre Zamolxis si alte componente ale religiei geto-dace, comparata si cu cea a celtilor, autorul nu a putut rezista si tentatiei de a-si exprima parerea personala cu privire la controversata inscriptie-stampila de pe vasul de cult dacic (DECEBALVS PER SCORILO), descoperit la Gradistea Muncelului.
Dumitru Protase
|
|
|
|
|